KRÅNGLIGT

Sitter just nu på Johannesburgs flygplats. Hela denna morgon har varit KAOS. Började med att flyget från Kap Staden var inställt. Vi blev ombokade till ett lite senare som så klart gjorde att vi missade flighten till Nelspruit där Sverige spelar sin nästan match mot Sydafrika.
Nu är vi ombokade och förflyttade till loungen för att invänta den senare flighten. Ska landa strax efter 16 vilket gör att jag får kasta mig i en taxi direkt till dagens träning.
Jag lovade för två dagar sedan att jag skulle slänga upp någon bild från matchen senast. Det har, som sagt, varit väldigt svårt med uppkopplingar. Jag har fått åka fram och tillbaka till spelarhotellet där det finns en uppkoppling att köpa från något företag. Vanligtvis vill inte förbundet har journalister och fotografer på "sitt" hotell, men det är mer avslappnat på januariturnén.
Från matchen fanns det en uppkoppling där man var tvungen att gå via någon proxy, inte helt insatt i det där.
Detta gjorde iaf att jag endast kunde maila hem bilder från min privata mail, varken det snabbaste eller smidigaste sättet men bilder kom hem i alla fall.
Matchen i sig var väldigt avslagen, långsam och seg. Kanske 2-300 personer i publiken, en arena som normalt tar ca 70,000.
Lägger upp någon bild på "mitt kontor" också. Vanligtvis där eller vid sidlinjen man blir kvar efter match.

Långa Dagar

Jag borde kanske blogga varje dag från denna resa, men...
det är inte helt enkelt att blogga från Sydafrika. Internet uppkopplingen är inte jätte snabb och det tar tid att ladda sidor och framför allt ladda upp bilder. Har hittat en bakgata där jag kan köpa X antal MB för ca 50 Rand.
Men dagarna är sig lik, landslaget har träning på förmiddagen. Sen blir de en snabb lunch med efterföljande intervjuer.
Igår snackade Expressen med Gerndt och ville ha en bild på honom när han spänner musklerna. Jag snackade med honom och vi kom överens om att gå iväg till ett gym i närheten. Väl där hittade jag en plats på taket med både Table Mountain och Lions Head i bakgrunden.
Vi riggar lite och Gerndt gör ca 10 lyft. Klart!
Här är bilden, den skall ha publicerats i dagens Expressen (?):
Annars ser dagarna ut som de har gjort de senaste 6 åren på januariturnén.
Anders Svensson är med, precis som vanligt. Han är 17 år äldre än den yngste splearen på januariturnén och gör sin 112:e landskamp om jag inte har fel.
I morgon, onsdag, är det match. Lite det man väntar på.
Återkommer då med lite matchbilder hoppas jag.

Track & Field

Nu!
Då var första jobbat i Sydafrika gjort. Delar av det svenska friidrottslandslaget är på plats utanför Kapstaden och jag hade planerat att besöka dem direkt när jag kom ned men de tog en fridag och jag fick vänta tills fredag.
09 på morgonen styrdes hyrbilen mot Stellenbosch och svenskarna. Det blev några timmar på plats tillsammans med Emma Green, Christian Olsson, Yannick Tregaro och Johan Wissman. Linus Thörnblad är här också men mådde inte ok och höll sig "hemma".
Internet man hade under VM i somras existerar inte längre och vi får nöja oss med ett långsamt adsl. Detta gör det väldigt segt att ladda upp bilder så det blir bara några snabba bilder från dagen:
Yannick Tregaro posserar sittandes på en häck.
Christian Olsson stretchar efter uppvärmning.
Johan Wissman i knästrumpor.
Svenskarna hade en tävling, "kul-kastar-tävling". Vem kastar längst? Christian Olsson tar sats och kastar.

Bloggar

Blogg!
Ett nytt år har startat och då passar jag på att köra igång en ny blogg, mycket senare än många andra, men nu är den igång. Har ibland fått frågor om jag har en blogg eller hemsida där man kan se bilder och vad vi gör på resorna. Svaret har tyvärr varit nej.
Jag kommer i första hand skriva om arbete och resor. Troligtvis fylla ut med en eller flera bilder från något jobb.
Årets första resa blir till Sydafrika. Fotbollslandslaget åker iväg på sin årliga Januariturné.
Boarding på tisdag eftermiddag, jag återkommer...